Helsingin maakäytön kaavan tavoitteena on mahduttaa 250.000 asukasta lisää Helsinkiin. Huhtikuussa 2015 Kuluttajaliiton ja Helsingin Kuluttajat ry:n järjestämässä vaalipaneelissa keskusteltiin asuntopolitiikasta ja erityisesti Helsingin vuokra-asuntotilanteesta. Olen tähän koonnut yhteenvedoksi vinkkejä, joilla Helsingin asuntotilannetta voidaan helpottaa.
1. Helsinkiin pitää rakentaa enemmän pieniä 20 m2 asuntoja. Suuri osa vuokra-asunnon tarvitsijoista on sinkkutalouksia.
2. Helsingin pitää suosia täydennysrakentamista. Lisää asukkaita saadaan olemassa olevaan infraan, kun 5 kerroksiseen kerrostaloon rakennetaan 6. kerros lisää.
3. Helsingistä esim. Mellunmäestä löytyy kolmikerroksisia putkiremontin alla olevia kerrostaloja, joissa on suunnitteilla ns. "kortteliprojekti". Vanha kerrostalo voidaan purkaa kokonaan ja rakentaa tilalle kuusikerroksisia kerrostaloja. Uudet asunnot myydään tuleville asukkaille ja näistä taloyhtiö saa rahaa rakentaa kokonaan uuden kerrostalon. Putkiremontti rahoitetaan uusista asunnoista saaduilla tuloilla. Entiset asukkaat saavat itselleen uuden energiatehokkaan ja hissillä varustetun asunto-osakkeen, ja Helsinkiin saadaan lisää täydennysrakentamista.
4. Rakennetaan uudet omistusasunnot 75 % valmiiksi. Tulevat asukkaat saavat itse sisustaa asuntoon keittiökaapit ja vaatekomerot oman budjettinsa mukaan.
5. Uusissa kerros- ja rivitaloissa autopaikat erotetaan omaksi osakkeeksi erilleen asunnon hinnasta. Autottomat eivät osallistu autopaikkojen rakennuskustannuksiin. Autolliset kotitaloudet puolestaan voivat ostaa pari autopaikkaa.
6. Östersundomin asuntorakentamista täytyy vauhdittaa. Alueelle on kaavoitettu asuntoja 70.000-100.000 helsinkiläiselle asukkaalle. Saman verran asukkaita on muuttamassa Östersundomiin vuoteen 2060 mennessä kuin Hämeenlinnassa on nykyään asukkaita.
7. Osa Viikin pelloista voidaan kaavoittaa asuntorakentamiselle. Kehä I lähellä myös julkinen liikenne ja bussiyhteydet ovat valmiina Viikkiin. Arto Pesonen on HS mielipidesivulla 3.4.2014 todennut, että kohtuullisella tehokkuudella Viikkiin mahtuisi 50.000 asukkaan kompakti ekokaupunki kortteliviljelmineen ja kasvihuoneineen.
8. Helsingin kaupungin omistamat Tuomarinkylän ja Haltialan pellot sijaitsevat Pohjois-Helsingissä. Samoin osa Tuomarinkylän ja Haltialan pelloista voidaan kaavoittaa asuntorakentamiselle siten, että koira- ja hevosharrastajien harrastusmahdollisuudet eivät Tuomarinkylässä kuitenkaan heikkene. Tuomarinkylän ja Haltialan pelloilla kasvaa tällä hetkellä herneitä ja kukkia. Arto Pesosen mukaan Haltialan pelloille mahtuisi rakentaa asuntoja 25.000 asukkaalle - eli saman verran kuin Malmin lentokentälle on nyt suunniteltu.
9. Onko kaikkien pakko muuttaa Helsinkiin, kun asuminen joka tapauksessa on Helsingissä kallista. Hyvien liikenneyhteyksien päässä Vantaalla, Keravalla, Keski-Uudenmaan kehyskunnissa (Tuusula, Hyvinkää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen Järvenpää), Espoossa, Kirkkonummella, Sipoossa ja Porvoossa on pääsääntöisesti edullisempi asumistaso ja vuokrataso kuin Helsingissä.
10. Martelan toimitusjohtaja Heikki Martela totesi 20.4.2015 Kauppalehdessä, että pääkaupunkiseudulla on runsaasti vapaana toimistotiloja ja että tyhjät toimistotilat ovat ongelmajätettä. Nyt on aika muuttaa tyhjät toimistotilat asuntokäyttöön.
11. Pääkaupunkiseudulla oli asunnot.oikotie.fi palvelussa tänään yli 10.000 myynnissä olevaa omistusasuntoa; niin uudiskohteita kuin vanhoja asuntoja. Vuokra-asuntoja oli tarjolla 2788 kpl yksityisillä vuokramarkkinoilla sekä
12. Asumisoikeusasuntoja on tarjolla mm. Vantaalla Leinelässä tai Espoon Gumbölessä.
13. Nykyiset vuokra-asunnot ovat liian hyvin varusteltuja. Karsitaan sauna pois vuokra-asuntojen asuinneliöistä, niin saadaan edullisempia vuokra-asuntoja.
14. Helsingin kaupunki omistaa HeKan tai muun yhtiön kautta yhteensä noin 62.000 vuokra-asuntoa. Kaupungin pitäisi talo kerrallaan myydä vuokra-asunnot ensisijaisesti vuokralaisille, jos he ovat halukkaita ostamaan vuokra-asunnon omaksi. Mikäli vuokralainen ei halua tai voi ostaa asuntoa omaksi, niin asunto pitää myydä sijoittajille. Kaupunki saa rahaa myymistään vuokra-asunnoista, ja näillä rahoilla kaupunki voi sitten rakentaa uusia (tuettuja) vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja.
15. Malmille lentokentän vasemmalle puolelle (katso kuva alapuolella) mahtuu toden totta rakentamaan uusiakin taloja. Kun tavoite on tiivistää asuinrakentamista ja rakentaa asuntoja juurikin rakentamattomille maa-alueille, jossa etuna on Malmin juna-aseman läheisyys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti