Moni kansalainen tuntuu sekottavan autoveron ja ajoneuvoveron. Autovero koskee Suomeen tuotavien autojen ensiverotusta, josta vastaa Tulli. Autoveron määrään vaikuttaa CO2-pitoisuus. Autoveropäätös tulee sinällään suhteellisen nopeasti. Ajoneuvovero puolestaan koostuu perusverosta ja kayttövoimaverosta (entinen diesel-vero). Tästä vastaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Autovero tuottaa verotuloja
Autovero tuottaa lähes miljardin vuodessa valtion kassaan (993 milj. € vuonna 2015). Autoverosta vastaa Tulli. Kun autovero poistuu, niin valtio saa säästöjä budjettiinsa myös Tullin suojatyöpaikkojen vähenemisestä.
Persut ovat esittäneet autoveron poistamista kokonaan ilman muita muutoksia budjettiin. Valtiontalouden tilan kun kaikki tiedämme, ei voi pitää realistisena persujen lähestymistä. Vaikka polttoainevero onkin korkea, tulee auton ajamista eli auton käyttämistä jotenkin verottaa. Sen voisi tehdä osittain em veroa maltillisesti korottaen ja osittain hiilidioksiidipäästöihin liittyen.
Autoveron poistamisesta aiheutuva lähes 1 miljardin euron kassavaje voidaan paikata korottamalla auton käyttöön perustuvaa ajoneuvoveroa noin 300 €/vuosi/auto. Tämä kannustaisi suomalaisia ostamaan uusia autoja. Lopputuloksen tulisi olla suunnilleen veroneutraali valtiontalouden kannalta.
Autoverokiista EY tuomioistuimessa
EY:n tuomioistuimen mukaan Euroopan yhteisöjen perustamissopimuksen 90 artiklan (aik. 95 artikla) tarkoitus on varmistaa tavaroiden vapaa liikkuvuus tavanomaisissa kilpailuolosuhteissa poistamalla kaikenlainen suojelu, johon syrjivien sisäisten verojen ja maksujen soveltaminen voi johtaa, ja siten taata valtionsisäisen verotuksen täydellinen neutraalisuus kotimaisten tuotteiden ja tuontituotteiden välillä.
Syrjimättömyyden vaatimus koskee sekä uusien että käytettyjen autojen verotusta, vaikka syrjivyyttä onkin tarkasteltu yleensä ensisijaisesti käytettyjen autojen näkökulmasta. Suomi on hävinnyt 5 kertaa EY tuomioistuimessa autoverokiistan. Tästä huolimatta Tulli perii Suomessa autoveroa. Autoverovalitus on tehtävä 3 vuoden kuluessa. Kymmeniä tuhansia autoverovalituksia on vireillä. Tämä työllistää juristeja. Autoverovalituksista aiheutuu valtiolle juristikuluja korkojen kera. EY tuomioistuin on huomattanut Suomelle useasti autoverosta, että Suomen menettelytavat ovat syrjiviä ja laittomia.
Ollilan kilometrivero romukoppaan
Hallituskauden alussa oli Jorma Ollilan johdolla työryhmä, joka esitti autojen varustamista paikannuslaitteella, joka olisi kertonut ajettujen kilometrien määrän, jonka perusteella olisi sitten ajamista verotettu. Mielestäni se oli ihan hullu ajatus, isoveli valvoo kyttäystä... Investoinnit olisivat olleet tosi korkeat, eikä missään muualla tällaista ole toteutettu. Ehdotus on taidettu onneksi haudata sinne, minne se kuuluu!
Autovero poistettava asteittain
Suomi, Tanska ja Kreikka ovat maailmassa ainoat maat, joissa autovero on käytössä. Muissa Euroopan maissa autoveroa ei ole. Autoverolakia on muutettava tulevalla hallituskaudella vastaamaan Eurooppalaista autoverotonta käytäntöä. Ehdotan, että autovero pitää poistaa kokonaan asteittan 2-4 erässä.
Autoveron alentaminen elvyttää valtion taloutta
Autoveron alentamisella tai poistamisella on myös taloutta elvyttävä vaikutus. Autoveron alentaminen ja poistaminen lisää kysyntää ajoneuvoalan elinkeinotoimintaa, mikä taas tuottaa lisää arvonlisäveroja valtion kassaan. Lisääntynyt ajoneuvokauppa edistää autokaupan alan työllisyyttä ja investointeja.
Suomen autokanta on vanha
Suomen autoverojärjestelmän ongelma on se, että uuden auton omistamista verotetaan rankasti. Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, eikä se millään muulla keinolla tule merkittävästi nuortumaan kuin uuden ajoneuvon verotuksen alentamisen tai poistamisen kautta.
Päästöt vähenevät ja liikenneturvallisuus paranee
Suomen vanhaa autokantaa on täysin perusteltua nuorentaa ympäristönäkökulmien että liikenneturvallisuuden takia. Moderneissa autoissa on huomioitu paremmin ekologiset aspektit, kuten oleellisesti alemmat CO2-päästöt ja autonosien kierrätettävyys. Modernien autojen ominaisuuksiin kuuluu liikenneturvallisuuden paraneminen, koska uusissa autoissa on runsaasti turvallisuutta edistäviä varusteita (ABS, turvatyynyt ym.) ja ne on suunniteltu paremmin kestämään törmäystä.
Kuva: Suomen vanhentunut autokanta on liikenneturvallisuusriski. Kuvassa ollut ajoneuvo syttyi palamaan omalla kotikadullani Meilahdessa.
Minä uskon, että autoveron poistaminen asteittain on koko autoilevan kansakunnan yhtenäinen näkemys. Lupaan parhaani mukaan edistää tätä asiaa tulevalla hallituskaudella.
* * * *
Blogitekstiä varten olen haastatellut Auto-Outlet Oy:n omistajayrittäjä Miika Toivosta sekä Delta Motor Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Härmälää. Kiitos Miikalle ja Jukalle asiantuntevista kommenteista ja keskustelusta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti