sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Brändätään Suomi formulamaaksi


Teksti julkaistu Suomen Ekonomiliiton blogissa lokakuussa 2013 http://blogi.ekonomit.fi/?p=878

Suomessa käydään kiivasta keskustelua amerikkalaisen Guggenheim museon tuomisesta Helsinkiin. Guggenheimin saaminen Helsinkiin maksaa arvioiden mukaan 130–140 miljoonaa euroa valtiolle ja Helsingin kaupungille. Investointi on iso, ja sen uskotaan tuovan Helsinkiin ja myös muualle Suomeen paljon matkailijoita ja heidän kauttaan tuloja.

Samaan aikaan Meilahteen tarvitaan nopeasti uusi lastensairaala, jonka kustannusarvio on 160 miljoonaa euroa. Millainen arvomaailma meidän kansanedustajillamme on, jos tekevät myönteisen päätöksen Guggenheimista. Museoon riittää rahaa, mutta ei uuteen lastensairaalaan. Lastensairaala hanke on jo saanut tukea yrityksiltä ja säätiöiltä.

Heitän kehiin pari muutakin ideaa, mihin tuo rahasumma voitaisiin käyttää. Suomi on jo vuosia PISA-tutkimuksissa keikkunut korkealla ja brändätty korkean koulutustason maaksi. Siihen Guggenheimin museon tilalle ehdotan, että rakennetaan maailman ensimmäinen Yrittäjä Yliopisto. Samalla Suomi brändätään yrittäjäkoulutusmaaksi.

Guggenheim on kovin pienen piirin juttu. En usko, että kukaan tulee Helsinkiin pelkästään Guggenheimin takia. Guggenheimin arvioidut kävijätilastot ovat luonnollisesti liioiteltuja.

Suomalaiset on Euroopan innokkain formulakansa. Vuonna 2001 jopa 1,2 miljoonaa suomalaista katsoi TV:stä Mika Häkkisen Gran Prix kisaa. Miksi Suomeen ei sitten ole saatu formularataa aikaiseksi? Ranskassa on Disneyland ja shamppanjat. Saksassa on Porsche, BMW ja Mercedes Benz. Englannissa on Jaguar ja Aston Martin. Tanskassa on Legoland. Ruotsissa on Nobel-palkinnot. Norjassa on öljyporauslautat. Suomessa oli Nokia ja paperitehtaat. Leikittelen visiolla, että Suomi brändätään formulamaaksi ihan virallisesti, että Suomi on kansainvälisesti tunnettu formulamaana vuonna 2020. Ei pelkästään taitavien ja menestyneiden formulakuljettajien ansiosta. Lisäksi Suomi kaipaa kipeästi formulamatkailijoiden tuomia tuloja. Jokainen formulakävijä lisää hotelli- ja ravintolapalvelujen kysyntää eli edistää yrittäjyyttä ja vähentää työttömyyttä. Guggenheimin sijaan Helsinkiin pitäisi perustaa jotain omaperäisempää kuten Motor Sport Museo Oy, jossa kunnioitetaan suomalaisia menestyneitä ralli- ja kilpa-autoilijoita Henri Toivosta, Markku Àlenia, Timo Salosta kuin myös formulakuljettajia Rosbergeja, Häkkistä, Räikköstä ja Kovalaista.

Nyt on aika saada Suomeen kansainvälinen brändi F1. Markkinatalouden kannattajana en edes kehtaa ehdottaa, että otetaan rahat valtion kassasta formularataan Guggenheimin sijasta. No ei todellakaan oteta!  Tässä tarvitaan yritteliäisyyttä ja markkinataloutta, jotta saadaan Suomeen rakennettua kansainväliset standardit täyttävä moottorirata/formularata. Verorahat voidaan käyttää nimenomaan Lastensairaalan rakentamiseksi.

Formularadan aiheuttamat meluhaitat aiheuttavat varmasti spekulointia. Suomen keliolosuhteita moititaan. Talvella formularata routii ja rataa voisi käyttää kesäkautena. Eihän se formulakausikaan koko vuotta kestä. Ja miten niin talvella ei voi ajaa formulaa? Pistetään autoihin dynaamiset nastarenkaat, niin saadaan kisaan hieman jännitystä. Salolainen perheyritys Finnfoam voi tehdä formularadan routaeristeitä samalla tavoin kuten lentokenttien kiitoteiden eristeet tehdään.

Vastustajat vetoavat, että vaikka olisi formularata, niin on vaikea saada MM-osakilpailuja Suomeen. On täysi myytti, että suomalaiset eivät osaa markkinoida. Laitetaan ministeri Stubb, ekonomi Hjallis Harkimo, Keke Rosberg, Hans-Peter Siefen ja pari muuta pätevää liikemiestä markkinoimaan osakilpailua Bernie Ecclestonelle. Hän on britti, joka pyörittää koko formulasirkusta eli on Formula 1 -sarjaa hallinnoivien Formula One Management sekä Formula One Administration -yhtiöiden pää- ja toimitusjohtaja.

Suomi on formulakansa ja tarvitsee tänne Pohjolaan oman formularadan. Formularadan vastustajat väittävät, että Suomessa ei ole rahaa ja että formularata on liian kallis investointi. Lasketaanpa vähän… Ehdotan, että aletaan kerätä joukkorahoitusta formularadan rahoittamiseksi ja perustamiseksi. Kun jokainen suomalainen tulonsaaja, joita on tilastojen mukaan 4.592.373, sijoittaa 32 euroa moottoriratahankkeeseen, niin saadaan 150 miljoonaa kerättyä joukkorahoituksella.

Guggenheim-museon puoltajille rohkenen ehdottaa, että perustavat Guggemuseo Oy Ab ja lähtevät yhtiömuodossa omilla rahoilla tähän mielestänne hyvin tuottoisaan museohankkeeseen. Jos se osoittautuu väitetyksi rahasammoksi, mielihyvin suon teille verovapaana tulevat osingot ja kaiken glorian!
Formularataa ylläpidetään keräämällä radanvarsimainoksista mainostuloja ja myymällä pääsylippuja kansalaisille, jotka haluavat ajaa kovaa radalla tai vuokraamalla rataa autokouluille, jotka haluavat opettaa kansalaisia ajamaan entistä taitavammin radalla ammattikuljettajan opastuksella. Esimerkiksi Abu Dhabissa on formularata, joka avataan kerran kuukaudessa kaikille. Silloin saa ottaa urheiluautostaan täydet tehot, millä olisi ehkäisevä vaikutus hillitä ylinopeuksia moottoriteillä. Jos jokainen ylinopeussakon saaja sijoittaa sakkorahat formularadan perustamiseen, niin tällöin kaikki kaahaajat osallistuvat formularadan ylläpidon rahoittamiseen.

Uskon kuitenkin, että toteutuessaan formulahanke edistää monenlaista yrittäjyyttä Suomessa ja nostaa Suomen kansallista maabrändiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti