Lentoliikenne työllistää suoraan tai välillisesti yli 100 000 ihmistä. Lentoliikenteen osuus Suomen BKT:sta on 3,2 prosenttia. Ilmailualan maksamat suorat verotulot valtiolle 2,5 miljardia euroa. (lähde: Finavia).
Vertailun vuoksi Nokian osuus BKT:sta oli enää 0,8 prosenttia vuonna 2013 (kun se parhaimmillaan 2003-2008 oli 3-4 % BKT:sta).
Ymmärtääkö Suomen hallitus lentoliikenteen ja toimivan lentokenttäverkon merkityksen Suomen BKT:lle? Helsinki-Malmin lentoaseman lopetus vähentää merkittävästi työpaikkoja, vähentää verotuloja, heikentää Suomen BKT:ta sekä lisää paineita Helsingin kaupungille nostaa kunnallisveroja entisestään. Kysynpä vaan, että miten pitkällä tähtäimellä olevia päätöksiä istuva hallitus onkaan kehitysriihessään tehnyt? Kannattaisiko kehittää sitä lentoliikenteen aluetta, jossa on kasvunäkymiä BKT:hen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti